31 marca 2014 Budownictwo 0

Projektując swój wymarzony dom najlepiej już wtedy pomyśleć o tym, jak ma wyglądać garaż. Jego wielkość (szczególnie wymiary przestrzeni pozostawionej właśnie na bramę) są bardzo ważne podczas późniejszego wyboru bramy oraz jej montażu. Producenci bram garażowych oferują aktualnie cztery podstawowe rodzaje.

Pierwszy z nich to bramy rozwieralne – jedno- lub dwuskrzydłowe. Są one przeznaczone dla osób, które chcą zaoszczędzić – ich zalety to przede wszystkim niskie ceny oraz łatwość montażu. Przekłada się to niestety, na jakość – są one trudne w eksploatacji – wymagają dużo miejsca podczas otwierania (szczególnie to jedno pojedyncze skrzydło). Otwierane i zamykane są zazwyczaj ręcznie. Drugi rodzaj to bramy garażowe uchylne (płytowe). Przeznaczone są przede wszystkim do garaży dla jednego samochodu, ponieważ ich standardowa szerokość to, co najwyżej 3 metry. Jej wierzchnia warstwa najczęściej wykonana jest z blachy stalowej pokrytej poliestrem. To rodzaj bramy bardzo łatwy oraz bezpieczny w obsłudze, ponieważ jej ciężar zrównoważony jest sprężynami. Standardowe zamknięcie to zamek z wkładką, wspomagany systemem ryglowania.Kolejny rodzaj – bramy segmentowe (sekcyjne) zdadzą egzamin przede wszystkim w garażach, które posiadają bezpośredni wyjazd na ulicę. Dzięki swojej budowie ( składają się z pojedynczych segmentów połączonych zawiasami) zajmują niewiele miejsca oraz są bardzo wygodne i ciche. Niestety ich montaż jest już bardziej wymagający i skomplikowany. Ostatni rodzaj bram garażowych to – bramy rolowane. Są to dość duże rolety, rozwijające się bezpośrednio ze skrzynki zawieszonej nad wjazdem do garażu. Bramy te wyposażone są wyłącznie w napęd elektryczny – uruchamiane są, więc przyciskami na skrzynce sterowniczej. Zaletą tego rodzaju bram jest to, iż posiadają dodatkowe zabezpieczenia antywłamaniowe.

Decydując się na zakup któregoś z wyżej wymienionych rodzajów bram warto przeanalizować, jakie są nasze potrzeby oraz możliwości – przede wszystkim miejsce (podjazd) oraz wielkość samego garażu, ilość samochodów, jakie będziemy w nim parkować oraz nasze możliwości finansowe. Często tańsza brama – oznacza gorszą, jakość oraz trudniejsze jej eksploatowanie, na co dzień, choć oczywiście nie jest to regułą.